måndag 12 juli 2010

Så var VM slut för denna gång!

Ett tag sedan jag tog till orda på min blogg. Det blir lätt så när man har semester och det är vackert väder och fotboll nästan varje dag. Bloggen är ju en hobby och inget leverbröd så emellanåt får man låta den stryka på foten och istället bada, se fotboll, umgås med vänner - leva helt enkelt.
I avsaknad av Svenskt deltagande i detta största mästerskap för en enskild sport, fotbolls VM så har jag följt nästan alla lag men i synnerhet Holland. Det räckte inte enda fram denna gången heller, så tredje gången gilt gäller inte för Holland. Det verkar istället som om det vilar en förbannelse över Holland och VM finaler. Spanien vann dock rättvist. De var det bättre laget, det laget som försökte mest. Holland spelade aggressivt och vid flera tillfällen alldeles för hårt och fult. Hollands taktik och organisation var bra, de fick Spanien att tappa tempo, missa passningar, spela runt och gå bort sig i försvaret och endast Casillias smalben räddade de när Robben kom fri. Spanien lät sig dock inte störas rakt igenom alla led utan fortsatte på sin väg och ju tröttare lagen blev desto mindre koncentration av Holland och vips så blev det mål. Grattis Spanien ni är värda all heder och guldmedaljer för tapperheten. Holland, nästa gång kanske..
Missade Uruguay-Tyskland, varför? Jag satt på en liten ö i Orust och njöt av en härlig kajakhelg med en kompis och fyra nya vänner. Olikt mig en dag som denna lördag att missa mitt andra hjärtelag under detta VM, Uruguay. Jag har förstått att det var en kanonmatch och att min hjälte Diego Forlan återigen fick göra ett fantastiskt mål. Synd att de förlorade, synd för det är viktigt att mindre nationer ser möjligheter i medaljer bland de stora nationerna. Grattis Tyskland till brons, i detta mästerskap har ni faktiskt till och med fått mig att tycka att ni spelar en frisk fotboll, så kanske smälte mig hjärta lite men jag unnade er inte Finalen, den unnade jag Spanien.
Avslutningsvis kan ju bara konstateras att vi kan låta den där förhatliga bläckfisken avgöra EM kvalet, då sparar vi de pengarna. Bläckfisken verkar ju veta vad som händer på fotbollsarenor och för svenskt vidkommande får man hoppas att den väljer den svenska flaggan när vi ställs mot Holland 12 oktober.
Trevlig sommar allihop.. snart drar allsvenska igång!

Inga kommentarer: