fredag 20 februari 2009

SAAB (V4) - det var tider det och jag hoppas det ordnar sig.

11 år i Trollhättan satte sina spår i min själ när jag fick mitt körkort och skulle köpa min första bil. Självklart blev det en Saab, en röd V4 från -78. Det är nog en av de bästa bilar jag haft. En röd liten pärla som gick som en kanon. Jag sa det redan för massa år sedan. Saab och GM är ingen bra affär. GM vill sälja på mängd och Saab har alltid varit ett litet nischmärke med trogna kunder. GMs idé om att massproducera Saab likt Opel gick aldrig riktigt hem. Jag förstår mig nog inte på bilmarknaden och alla deras ekonomiska ideér och måsten. Att man t ex måste sälja flera hundratusen bilar för att gå med vinst?? Kan man inte rätta kappsäcken efter magen när det kommer till biltillverkning? Saab har aldrig haft och kommer aldrig få 200 000 - 300 000 tusen köpare. I dagsläget är det ju ovisst om de ens får en till. Nej, Saab har alltid haft sina 100 000 trogna kunder spridda lite varstanns i världen, kunde man inte satsat på dem? Kan man inte som biltillverkare anpassa sin produktion och dess kostnader för en tillverkningstakt på runt 100-120 tusen bilar per år och ändå gå med vinst? Tydligen inte i GMs värld, men jag tror det går. En annan idé jag för länge sedan nämnde apporpå min kärlek till min första bil - min V4, är, varför Saab inte har satsat på en mindre bilmodell? De blev kända med en liten pigg sportig bil, det förde deras namn ut i världen, varför har man inte vågat satsa på detta igen. Att nyproducera Mini var ju ett guldägg för BMW och en nyproducerad Saab V4 hybrid skulle nog bli det för Saab... man kan ju alltid hoppas att det ordnar sig...
Tillbaka till historien om min V4. Den gick till sist en hemsk död till mötes på en landsväg mellan Värnamo och Alingsås, då jag voltade med den. Som plåster på såren fick den i alla fall sina 15 minuter i rampljuset och fick pryda Värnamonytts första sida dagen efter. Själv låg jag på sjukhus med en lätt hjärnskakning. Minns än idag att jag faktiskt var ledsen å bilens vägnar, den var som en god vän.. konstigt.. det var ju bara plåt men ack så säker på taket..

Inga kommentarer: