torsdag 23 april 2009

Huliganism från vem?

Att det finns idioter det vet jag. Att det dessutom finns idioter som ser sig själva som smarta det vet jag oxå. Sedan finns det idioter som verkligen tror att våldet i samhället skulle försvinna om man förbjöd fotboll, dessa kallar jag för mönsteridioter eftersom de tror på sin idioti. I dagens GP kan man läsa några utdrag från dessa sk mönster"medborgare" t ex Böpa som vill flytta allt till Hindås, där de kan supa och slåss??? eller Linnea som tycker att apor är bättre männsikor än fotbollssupportrar??.. hon har även varit på match... så hon vet! Vet inte om jag skall gråta eller skratta åt det hela, för någonstans i deras trasiga och ofta ganska "huliganiserade" tankar tror sig dessa människor faktiskt ha hitta lösningen på något som dessvärre är ett stort civilisationsproblem, våldet. Vissa kommentarer gör en till och med mörkrädd, som t ex - det bästa vore om de slog ihjäl varann? Man undrar - Vilka är dessa människor?
Jag försvarar inte huliganismen inom fotbollen, men våldet i samhället är inte en enskild sports fel. Inte heller fostrar fotbollen slagsmålskämpar. Så gott som alla som går på fotboll är trevliga, roliga och vill ha sköj.. och jag vet.. jag har varit på 1000 matcher med blåvitt.
Om vi förbjöd fotbollen så tror vissa mönsteridioter att våldet skulle försvinna? Tillåt mig misstro denna enkla lösning. Om inte fotbollen fanns skulle "huliganismen" som finns kring fotbollen flyta vidare ner i andra sporter. Det finns redan idag viss "huliganism" inom exempelvis Bandy, där Bolticsupportrar har skämt ut sig. Inom hockeyn finns den också. Skulle man förbjuda all lagsport av rädsla för de få som vill bråka - då tror jag vi får ett problem med att "huliganism" istället ökar våldet på gatorna på RIKTIGT. Så kallade autonoma rörelser från höger till vänster har ju redan idag öppna gatustrider titt som tätt och det skulle nog vara enkelt för Huliganer att hitta gemenskap bland dessa.
Nej, det enda vettiga att göra för att motverka våldet inom supporterkulturen, det är att alla vi andra vågar säga ifrån när vi kan och att påverka de yngre killarna i riskzonen, så de, liksom 99% av oss andra lär sig att älska våra lag och våra sporter... genom att hoppa, dansa och sjunga sig igenom 90 minuters fotbollsglädje - detta kan man inte bygga bort Higab.
Till sist, ni som spyr er galla och gnistrar ert hat mot fotbollen på olika forum och tidningar - våldet är faktiskt i grunden ett samhällsproblem som bottnar i osäkerhet, utanförskap och en upplevd orättvisa - Och då skadar er onyanserad idiotförklaringsteori och er våld mot våld terapi mer än vad den gör nytta.. men som sagt.. ni tror er själva om så mycket gott.. mönsteridioter.

Inga kommentarer: