måndag 12 oktober 2009

Det blev bara svart och Svenskalandslaget åkte ut!

Tråkigare helg får man leta efter i sin almenacka..... Men ändå inser man efter all bedrövelse med VM kvalet att, Svenska landslaget anno 2009 inte är bättre än såhär. Och efter all beskyllan på Lagerbäck så måste jag även tacka honom för de 10 år som han varit delaktig i fem mästerskap, en mycket stor bedrift som förtjänar en eloge. Fortfarande anser jag dock att han stannade ett kval för länge. Efter EM 2008 borde han ha lämnat över, precis som Tommy Svensson borde ha lämnat över efter EM kvalet 1996. Hänger man kvar för länge i sin roll som förbundskapten kommer man till slut till vägsände med sina trotjänare på planen och hur mycket man än vill föryngra så har man ett emotionellt band till sina egna spelare. Se på Tommy som spelade med Jocke Björklund i VM kvalet trots att han inte starta någon match på två år.
I framtiden tycker jag att svff skall ta i beaktande tidsaspekten och inte låta någon vara kvar för länge. Men samtidigt är det svårt att se när det är. Jag tycker personligen att Rysslands matchen 2008 sa en hel del om vart landslaget var på väg. De var utan inspiration och de spelade räddhågset.
Vem blir ny förbundskapten? Jag hoppas på Erik Hamrén, han har rutin och gillas av yngre spelare. Om man ser på svff blir det nog Jörgen Lennartsson men man vet ju aldrig. Det viktiga är att det kommer in någon med en ny vision och ett nytt tankesätt...

Inga kommentarer: