onsdag 17 mars 2010

Borgaralliansen i säng med Turkiet

Detta är ingen politisk blogg och borde så inte heller vara men ibland blir jag bara så trött på den svenska flatheten. Givetvis behöver inte vår regering rent principiellt hålla med om riksdagsbeslut som tagits i demokratisk anda. Det står de fritt att fortfarande följa sin egen övertygelse även om den går stick i stäv med majoritetens, så länge det rör ordet.
Vad jag inte förstår är varför? Det ligger ett löjets skimmer över framförallt Carl Bildts utspel, en man som i kraftiga ordalag har fördömt Serbiens krigsförbrytelser i bland annat Bosnien. Med tanke på hur han nu agerar så borde han ju rimligtvis be Serbien om ursäkt också.
Jag undrar även hur den här skenheliga alliansen ställer sig till det faktum att Turkiet nu hotar att utvisa Armenier i en protest? Mot vad frågar jag? För att lilla Sverige har tagit ett beslut som bland andra Frankrike och Tyskland tagit för länge sedan, utan att deras regeringar stod och grät och beklagade beslutet? Står Reinfeldt och Bildt hand i hand med Erdogan även i denna fråga? Jag hoppas att det finns fler än de fyra modiga borgerliga riksdagsledamöter som röstade emot sin partilinje och att det finns en högljudd opposition som vågar ta strid i denna fråga.
Sedan blir jag också fundersam över, varför det blir ett sandlådekrig över en faktisk historisk händelse som skedde för snart 100 år sedan. Ingen som lever idag var inblandad i det och ingen skuld faller över de som lever i Turkiet idag. Det enda som är viktigt för alla länder inkl Sverige, det är att göra upp med sin historia och ta den på allvar, vare sig det gäller apartheid i Sydafrika, Nazityskland, Sovjetunionen, Kambodja, Chile osv.. eller för den delen Carl Bildt, Serbien.

1 kommentar:

Anonym sa...

du för bra retorik my love.
m