måndag 5 januari 2009

BIO Recension - EDEN LAKE

Har varit och sett min första film för året. Inte konstigt nog blev det den engelska thrillern/skräckfilmen Eden Lake. Tyckte det var både en bra film och en dålig. Anledningen till mitt dubbla intryck beror på mitt tvångsmässiga behov av ......... ....? Jag håller t ex inte med Aftonbladets recensent, frågan är nog om hon inte sov en del under filmen!
Filmen påminner en del om Michael Hanekes Funny Games från 1997, men man har komplicerat konflikten och flyttat den utanför vardgsrummet. Det som är bra och det är faktiskt ganska mycket, om man gillar denna genre, är att den trots sin något stapplande inledning, som påminner om en dålig skräckfilm, utvecklar sig och fördjupar konflikten? Det är inte enbart jaga - bli jagad. Filmen bottnar i frågor om samhällsklass, grupptryck, egoism, självhävdelse, kärlek och överlevnadsinstinkt. Om ni gillar denna typ av film, bör ni definitivt gå och se denna eftersom den trots mina personliga brister är bland det bästa i sitt slag de senaste åren.. Därför belönar jag den med endast ett fuck off finger av fem möjliga!

Inga kommentarer: