måndag 19 januari 2009

BIO Recension: Slumdog millionaire


Den brittiska filmen Slumdog millionaire bygger på en novel av Vikas Swarup. Jag har tyvärr inte läst boken men jag har sett filmen i regi av Danny Boyle ( 28 days later..) samt Loveleen Tandan. Årets första filmhöjdpunkt - värd en knuten näve.
Filmen handlar om en Indisk tonåring, Jamal Malik som ställer upp i den indiska versionen av Who Wants to be A Millionaire? Till allas förvåning lyckas Jamal svara rätt på alla frågor första dagen. Detta leder till att han anklagas för fusk. Filmen utspelar sig till stor del efter de frågor som Jamal får i programmet och man får reda på varför han kan svaren. Man får följa Jamals uppväxt i slummens Mumbai där han tidigt blir föräldralös efter att hans mamma mördas. Hur Jamal och hans storebror Salim därefter för ett kringflackande liv runt Indien för att kunna försörja sig, när han blir förälskad i en tjej i samma situation, Latika, ända fram till TV programmet. Jag avslöjar inget mer om filmen eftersom jag tyckte att den var riktigt, riktigt bra. Bra filmmanus, bra foto, bra berättarstruktur, bra skådespelarinsatser, snygg klippning osv.. Jag ger inte denna film ett enda fuck off finger, jag knyter min hand och rekommenderar alla att se Slumdog millionaire oavsett vilken filmtyp ni brukar se...
..
För mer information gå till : http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?programid=478&Artikel=2565346


Inga kommentarer: