tisdag 15 juni 2010

Ytterligare en dag utan Sverige i fotbolls-VM 2010

Idag gick våra rivaler från VM-kvalet in i turneringen, Danmark! Jag minns att jag vid 14 års ålder 1986 i brist på svenskt deltagande sveptes med i deras.. vi er röde..vi er vite..vi står samme.. osv..
På 80-talet var svensk landslagsfotboll en katastrof trots två UEFA Cup guld av IFK Göteborg! Eftersom jag är född 1972 fick jag dessutom vänta till 1990 innan jag kunde minnas ett mästerskap i fotboll, alltså 18 år av misslyckanden som jag "minns".
Ajax var ett lag som under mina ungdomsår fick mig att börja jag gilla Holland och den färgen har fortfarande inte helt släppt taget. Så länge inte Sverige är med, så är det Holland som gäller och så även i år. Så det var med glädje jag såg matchen idag, dubbelglädje eftersom Holland fick vinna mot Danmark som slog ut oss från VM 2010. De gjorde det inte övertygande men de gjorde det och det är ett styrkebesked eftersom nordiska lag är välorganiserade och ganska svåra att vinna mot.
Annars har det idag även handlat om säkerhetspersonalen i Durban som protesterat mot dåliga löner, 200kr för 12 timmar. De har blivit beskjutna med gummikulor och tårgas och sist men inte minst avskedade. De i Kapstaden fick sparken också utan att de protesterat. Detta är ju en gigantisk skandal för FIFA och för hela VM. Undra om tyskarna som jobbade under VM 2006 fick 200kr för 12 timmar? FIFA och Sepp Blatter insåg väl att de kunde tjäna några extra tusenlappar på att kontraktera säkerhetsbolag som har anställda slavar. Att inte media och press lyfter upp detta än mer ingående är också en skandal. De var ju så snabba att kritisera att det gick snett när Israel bordade ett skepp kommer lastat från Turkiet, finansierat av en rörelse som vill se Israel utplånat. Nu under VM, fotboll, FIFA världens största sport, orkar man knappt bry sig när beväpnad polis attackerar anställda? Sveriges television har dock rapporterat ganska bra, all heder till Er, fortsätt ligga på i denna fråga. FIFA tjänar miljarder på ett fotbolls VM och borde kunna sätta press på slavägare till säkerhetsbolag att ge bra löner till sina anställda istället för att tillåta den hetsjakt som vi nu ser.
Om vi återgår till den roligare delen igen, sporten fotboll, vem vinner då? Italien såg starka ut idag, trots 1-1 mot Paraguay. Stabilt Italienskt på nåt vanligt sätt. Men jag kommer fortsätta hoppas på Holland..

Inga kommentarer: