onsdag 2 juli 2008

I backspegeln

Kan faktiskt inte riktigt bry mig. IFK Göteborg spelar som ett divison fem gäng från förorten. Utan inspiration, utan vilja, utan kraft, utan kunskap, utan förmåga till de mest enkla fotbollspassningarna a la 7 åringar. Kan kanske bero på mättnad efter guldet förra året men isåfall borde man sparka alla spelare som var med förra året. IFK har ett CH kval om två veckor mot ett lag från San Marino, men med dagens spel, med dagens vilja, med dagens tekiniska briljans borde man lämna walk over. Risken är annars stor att de skämmer ut svensk fotboll mer än vad landslaget gjorde i EM. Och om de mot all förmodan vinner mot San Marinos Murata så skall de lägga sig mot Basel. IFK är ett slaget lag redan på pappret, de har ingen vinnarskalle i truppen. Ingen Anders Svensson som lyckades ta Elfsborg till tredje omgången förra året. Ingen Omotyossi som lyckades driva Helsingborg till UEFA cupen. Nej, Sverige har ett av allsvenskans vekaste lag som representant när vi går in i cuperna och tyvärr så är det mitt lag. Men värst av allt drabbar detta alla svenska klubbar eftersom vår ranking i Europa blir ännu sämre och då redan från en position då vi ligger på runt 30 plats i europa, gällande inhemska ligor. Och förtjänsten att vi ligger runt 30 är Helsingborgs som gjorde en strålande, kämpande, vilje insats i UEFA cupen. Innan detta låg vi på plats 37. Det är lätt att kräva att huvuden nu börjar rulla i IFK men någon borde stå till svars för denna säsongs misslyckande. Alexandersson är Kapten och borde ta ett större ansvar istället för att gråta ut i pressen om att IFK har slutat spela fotboll. Är det så att de inte har något eget spel längre, inga ideér, inga lösningar. Ja, då tycker jag att Håkan Mild borde ta sitt ansvar och byta ut tränar duon Rehn & Olsson. Jag vet att de gjort mycket för blåvitt, jag vet att många blir upprörda när man nämner det. Men skall man vara ärlig mot sig själv och mot laget så kanske inte SM guldet förra året var ett utslag av Blåvit talang utan av att ha turen på sin sida. I AIK matchen kunde domaren lika gärna ha dömt icke mål och då hade guldet gått till Kalmar FF. Kalmar som för övrigt verkligen har bevisat att de är kapabla att spela ett CH kval, att strida, att kämpa. Så trots mina IFK sympatier och mina icke empatiska känslor mot andra klubbar så måste jag säga att IFK Göteborg är inga värdiga mästare, inga värdiga representanter i CH, inte efter dagens förnedrande, avklädda förlust mot allsvenskans sämsta lag.....

Inga kommentarer: