tisdag 18 november 2008

I drömmarnas land med James Bond

Det var ett tag sedan jag uppdaterade tillvaron på min blogg. Ett av mina försvar stavas trötthet. Var vaken 30 timmar i ett sträck innan jag somande klockan fem igår eftermiddag. Sov 14 timmar och vaknade utvilad och pigg klockan 7 i morse. Hoppas jag vänt dygnet rätt nu.
I fredags var det den årliga höstfesten med företaget. En mycket lyckad och trevlig tillställning ute vid Delsjön. Det bjöds på viltgryta på kronhjort med potatismos med västerbottenost.
Enkelt men ackså gott...
Var på James Bond i söndags. Rekommenderas om man gillar action. Tyckte denna var den bästa bondfilmen denna sida av 2000 talet. Nu kan man ändå inte jämföra den nye Bond med den tidigare. Borta är den renodlade småhumorn som man kunde fnissa åt, borta är de tekniska mojängerna, borta är t o m fraser som - Mitt namn är Bond, James Bond eller - skakad inte rörd.. Den nye Bond är råare, han är desillusionerad, han är på gränsen till nihilistisk, han har problem med spriten och humöret. Han ligger fortfarande med nån tjej men det känns mest som en tvångshandling, som om hon tvingade honom. Hans mest avancerade tekniska pryl är en 3g telefon med GPS. Därutöver har han sina erfarenheter, sitt samhällspatos, hans slagsmålskunskaper, en pistol och ett tvångsmässigt sökande efter sanningen. Jag gillar den nye Bond för han är mänskligare än till och med Bourne. Så att man lämnat den gamle kvinnokarln som aldrig kunde bli sårad på ålderdomshemmet känns faktiskt befriande i en genre som var tvungen att förnyas...

Inga kommentarer: