torsdag 13 november 2008

LINGONZIKI

Idag var middagstemat - tillaga något av det du har i kylskåpet. Jag öppnade kylskåpet och tittade på ingredienserna...
Ca: 125 gram nötfärs kvar, en nästan tom burk Jalapenos, ett ensamt vilset ägg som sällskapade med den halva gurkan och den halva paprikan. Framför lingonsylten låg de två sista klyftorna av vitlöken inplastade bredvid två tomater. 1 1/2 dl turkisk youghurt och 1 1/2 dl gräddfil....
vad skulle det bli? Jag gnuggade mina matskaparceller och vips hade jag skapat följande:

Ördbergska jalapenoköttbullar med lingonziki, serverad med en bulgursallad.

Det är just utmaningen som är det roligaste med att tvingas tillaga något med rester ur kylskåpet. Jag nämner inte hur man gör köttbullar eller hur man gör en bulgursallad, det känns onödigt. Istället bjuder jag på det jag numera kallar:

LINGONZIKI

Blanda turkisk youghurt med gräddfilen, salta och peppra. Riv ner en och en halv vitlök och blanda. Ta cirka en till en och en halv dl Lingonsylt och vänd ner varsamt så det blir lite härliga ränder. Ställ i kylskåp och ta fram när den övriga maten är klar.. mums....

Nu är man mätt och tillfredställd av den god maten och snart är det marsch i säng för att orka en rolig fredag med Höstfest på jobbet...

Inga kommentarer: