måndag 30 april 2012

Funderingar på Valborgsmässoafton

Två dagar av både leende och bekymrande rynkor har fölöpt sedan IFK Göteborgs andra vinst i årets allsvenska. Det var bra att vi vann, spelet kändes sådär. Jag litar på att tränarna vet vilka som är i dagsform, vilka som passar i vilken match mot just det motståndet som står på gröngräset.
Positiv överraskning 1 - Hannes Stiller gjorde två saker bra, han gjorde två mål och gör han det i varje match, hurra! Förövrigt tycker jag att han i första halvlek var relativt osynlig. Han vann nästan inga nickdueller och hade svårt att nå bollen, rörde den första gången efter 35 tror jag. Jag vill inte på något vis ta bort hans näsa för mål och han är defenitivt berättigad till ryggdunk efter matchen men jag hoppas och tror att Sthare valt en annan uppställning om det varit Elfsborg och inte Åtvidaberg. Mot Åtvidaberg har vi råd att tappa balans och styrka mot Elfsborg hade det varit förödande. För mig är både Sella och Stiller supersub. sen får andra tycka vad de vill.
Positiv överraksning 2 var Nordin Gerzic.
Negativ överraskning var Waehlers tajmningar och Alvbåges målvaktstavla och hela IFK Göteborgs kollaps efter Åtvidabergs 2-1 reducering. De säger att i allsvenska kan alla lag spöa alla, skillnderna är marginella. Jag vill skrika NEJ, IFK Göteborg skall inte bli nedpressade i skorna som Chelsea mot Barcelona mot nykomlingar som Åtvidaberg, NEJ, Blåvitt skall trots en man mindre på plan kunna flytta upp positionerna mot ett lag som Åtvidaberg, NEJ, i ledning 2-1 skall inte Änglar drabbas av panik mot lag som Åtvidaberg.. men jag kanske har fel. Kvaliteten i allsvenskan är kanske såhär usel men då måste jag ställa mig på tå i klassrummet och fråga - VARFÖR har ni gjort dessa dyra nyförvärv, de spelar ju varken till eller från och mot Åtvid var det ju Stiller och Sella som ordnade vinsten. Kunde inte de pengarna istället lagts på något t ex ungdomsakademin.
Det är i dessa funderingar min panna rynkar sig. Att ett lag som storsatsar kanppt kan hålla sig flytande på hemmaplan mot ett på papper mediokert nykomlingsgäng. Skall IFK Göteborg som lag verkligen alltid behöva "andas ut" mot denna typ av motstånd när domaren blåser i visselpipan. Var finns självförtroendet?

Positivt 3 - Två raka segrar och man börjar skönja potentialen i laget. Det finns erfarenhet, talang och vilja. När, jag säger inte om, detta börjar fungera fullt ut kommer många lag i allsvenskan få problem med IFK Göteborg. Det jag hoppas på nu är att detta kommer tidigare än sen, så att vi kan vara med i absoluta toppen redan i år och ha möjligheten att skörda en europaplats till nästa år då detta lag är fullt igenom inoljat och flygklart..

Så SJÄLVFÖRTROENDE nu blåvitt.. VILJA nu blåvitt.. KYLA nu blåvitt.. för ni vet innerst inne hur mycket bättre ni kan dansa på det gröna gräset mot t ex GIF Sundsvall, så kämpar vi på läktarna med våra sånger för SM GULD och Toppstrid.

Inga kommentarer: