söndag 21 augusti 2011

En regnig söndag innan måndagsmatchen

På nyheterna sa de att det skulle bli regn idag men fortfarande skiner solen utanför vardagsrummets fönster? Så typiskt att jag då valde att storstäda idag, kunde ju lika gärna väntat någon dag till men meteorologen förutspådde bestämt regn, det minns jag.
Väder har vi varje dag säger min vise far när jag slår en signal mellan damma och skura. Du skall inte se på väderprognosen, titta ut genom fönstret på morgonen istället, förmanar han. Jag kommer kolla vädret ändå det vet jag. Jag har blivit halvt beroende av väder applikationer på telefonen och dessutom så måste vi väl ha lite framförhållning. Se på de som ger sig ut med fiskebåtarna varje dag, de knackar på barometrar och analyserar sjövädersrapporter. dagen innan de ger sig ut.
Det är i alla fall soligt idag trots gårdagens prognos. Igår läste jag dessutom att om 100 år kommer det vara översvämningar och regn mest hela tiden i Göteborg, det var en långtidsprognos av Pär Holmgren. Men om man inte ens kan säga hur vädret blir i morgon hur kan man då veta hur vädret blir om 100 år? Pär Holmgren håller givetvis föreläsningar om klimatförändringar och han kan ju knappast sälja in dessa genom att säga - Även om 100 år har vi väder, då förlorar han sitt levebröd!
Saken är bara den att Pär Holmgren inte vet. Skulle hans prognos stämma så har Göteborg och Europa ett mycket större problem än att ingen vill bo i Göteborg. Om scenariot han beskriver blir verkligt försvinner 20 % av landytan i norra europa och då kan ingen bo där även om de vill, but welcome to Stockholm.
Väderprognoser dag för dag är vanskliga och väderprognoser om 100 år är rent hittepå som utgår från den verklighetsbild som råder i skrivandets stund.

Men om vi skiter i vad som sker om 100 år så vet vi med nästan kuslig träffsäkerhet att IFK Göteborg kommer att spela mot Gefle i morgon på Gamla Ullevi och det kommer vara någon form av väder och troligtvis spelar Tobias Hysén på topp. Men som sagt 100 % säkra kan vi inte ens vara på detta.. så vart IFK Göteborg spelar om 100 år är en prognos jag inte just nu vågar sia om.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vet en till som knackar på barometrar :)