tisdag 16 augusti 2011

Sebastian Erikssons säsong är över - kämpa dig tillbaka vår hjälte!

Det var värre än man befarade med Sebastian Erikssons knä. Inledningsvis talade man relativt positivt om utänjt ledband men det visade sig att främre korsbandet på vänster knä har gått av. Detta innebär att Sebbs säsong är över och detta i ett skede av hans liv då formkurvan fått klubbar i europa att vända på blicken. Jag lider med Sebastian och hoppas verkligen att han har kraften och styrkan att komma tillbaka till toppen. Har sett många få svåra skador och sedan inte riktigt hitta tillbaka till där de var, Robin Söder och Adam Johansson är ju fortfarande inte riktigt ikapp.

Vad hände igår egentligen? Och jag är fortfarande arg på Jonas Eriksson och hoppas inte han fick en god natts sömn. Jag fick sådär befriat överdriva min frustration igår och det får jag göra hur mycket jag vill på min egna blogg som handlar om bara ett enda lag IFK Göteborg och som alltid kommer vara stenhårt färgad i med eller motgång. Vill jag läsa djupa analyser av sport i framtiden skall jag inte besöka mig själv för här handlar det till 90% om känslor och det är det som är privilegiet!
Jag kan dessutom i efterhand också ändra åsikter och enkelt konstatera att jag tog i lite väl mycket efter matchen när jag anklagade Svff och Lagrell för en dold agenda och vara fotbollsmördare. Självklart har de inte en dold agenda och skulle de ha det, så vore nog ett så stort lag som IFK Göteborg medvetna om detta och agerat.
Men jag vidhåller fortfarande den usla domarkvaliteten i allsvenskan som drabbar alla lag. Vi må ha en dålig inhemsk liga men skall vi verkligen acceptera en ännu sämre domarkår? Att man inte såg Elms eventuella arm på boll i mål är förklarligt om än beklagligt men att ingen av domarna igår såg Augustssons armbåge/näve i asniktet på Elmar eller den farliga sparken mot, korrigering från gårdags- texten, Hannes Stillers huvud är för mig horribelt? I AIKs match som jag inte såg var det tydligen också upprörda känslor från båda lagen mot domarteamet med Martin Hansson i spetsen.
En snabb titt på årets allsvenska matcher ger över handen ett mörkt facit för domarkåren, i de allra flesta matcher har domarna av båda lagen fått kritik? Säger detta något om den svenska domarkårens kompetens? Jag tycker inte att de kan skylla ifrån sig längre och hävda att bollen är rund och det jämnar ut sig, det går inte längre. På samma sätt som vi vill att supportrar och fotbollsföreningar skall arbeta med att minska "huliganproblematiken" borde Svenska fotbollsförbundet och Lars-Åke Lagrell ta tag i frågan kring kvaliteten på domare inom svensk fotboll.
Jag har ingen patenterad lösning på problemet att "åskådaren dömer bäst" och det kommer alltid finnas kontroversiella domslut. Däremot är det inte längre acceptabelt att det finns kontroversiella domslut i varje match! Domarkåren i Sverige behöver troligen en förbättrad utbildning. Jag tycker att de skall tvingas gå igenom varje avslutad match på video ihop med en opartisk mentor som kritiskt granskar deras insats för att bli bättre och bättre. Jag tycker man skall skicka våra domare på studieresor för att se de bästa domarna inom fotboll döma i t ex Tyskland, England, Spanien och Italien.  Nu säger jag inte att deras domare aldrig gör fel, det gör man som spelare och även som domare. Det jag tror är att för  som domare utvecklas kan det vara bra att studerar de som är bättre och att själv låta sitt arbete granskas  kontinuerligt för att minimera de kontroversiella besluten.
Detta kommer inte hända över en natt och i år kommer löpsedlarna fortsätta prydas av domarskandaler ända in i slutet. Det jag kan hoppas på är att Håkan Mild och IFK Göteborg anmäler Andreas Augustsson för osportsligt uppträdande och på det sättet får honom avstängd. En sådan skam för fotbollen kan inte och skall inte kunna gå fri! Tack för ordet..  Nu kör vi över Gefle i nästa.. framåt Kamrater!

Inga kommentarer: