fredag 31 oktober 2008

Att dammsuga!

Jag har ofta tänkt tanken att om man fick välja en typ av hemhjälp att få hjälp med en gång varje vecka, vem hade man valt? Att få sina kläder tvättade och inlagda i gaderoben hade varit skönt, men oftast är det ju inte så jobbigt. Att ha någon som lagar din mat känns lockande på något vis, någon som serverar frukost, gör i ordning en lunch och fixar middag, men man kan ju alltid gå på restaurang. Nej, det som jag tycker är det mest uttråkande, det är att städa. Att dra den där dammsugaren fram och tillbaka, att skura ett golv, att dammtorka, att städa badrummet, putsa fönster, dammsuga igen. Jag plågas både fysiskt och mentalt bara jag tänker på att STÄDA, går in i koma, ramlar ihop, välkomnar latmasken, lyssnar inte, förtränger dammråttorna, inbillar mig renhet. Tyvärr har jag även drabbats av förbannelsen att jag inte gillar när det är ostädat, minsta lilla dammråtta verkar stor som ett hus efter ett tag. Och då tvingas jag likt en fånge under tortyr att dra fram dammsugaren, den moderna tidens fotboja. HATAR att stäädaa, varför har jag inte en robot som bara kom fram en gång i veckan och röjde i ordning medan man var på jobbet, varför finns det inte en sådan robot.. Det är tur att det finns vin så man kan lobotomera bort smärtan av tortyren när man är klar.. men just nu.. sluta plåga mig dammsugarjävel..

Inga kommentarer: