lördag 25 oktober 2008

forts 3 Miljarder för en Volvo lastbil..

Det har inkommit kommentarer om att jag inte ser tillräckligt allvarligt på Volvo lastvagnars vinstfall, det gör jag. I dagsläget säljs nästan ingen lastbil av någon tillverkare och detta är en följd av finanskrisen som leder till att banker och företag inte vågar låta kapital flöda mellan sig, de vågar inte låna pengar av varandra eller låna ut till varandra. Med tanke på att en Lastbil kostar minst 1 miljon kronor förstår man att företag väljer att skjuta upp en sådan investering. Om försäljningstappet håller i sig så kommer Volvo lastvagnar allt närmare en ekonomisk storförlust och denna måste man redan nu förbereda sig på. Därför är det viktigt att Volvo i detta läge tänker mycket långsiktigt och inte låter profitmästarna ta tag i taktpinnen för då är volvo snart uppstyckat och sålt. När det blåser som mest gäller det att sitta som stillast i båten. Den vinst de fortfarande har gjort måste användas klokt och förnuftigt så att man är redo när marknaden vänder. En lastbils livslängd är betydligt kortare i år räknat än en bil och om inte hela den ekonomiska sfär vi idag lever i kollapsat totalt kommer efterfrågan på lastbilar börja öka om ett till två år igen. Om man tittar på den högkonjunktur vi nu verkar lämna har det gått mycket bra för Volvo lastvagnar men inte så bra som det skulle kunna ha gått. De har haft leveranstider på upp till ett år på en ny lastbil pga den stora efterfrågan. När vändningen kommer så måste de vara redo att kunna få ut lastbilar mycket fortare än så om de vill vara med på kartan, därför är det i dagsläget viktigt att besparingar och nedskärningar görs med omsorg så man inte får ett effektivitetstapp vid nästa uppgång, alltså skall man även investera och vidareutbilda personal och göra strategiska uppköp av andra företag.

Inga kommentarer: