måndag 8 september 2008

Har ni tänkt ut en katastrofplan.

Nu är det dags. Jag måste försöka byta namn på denna blogg. Ikoniserad är inget bra namn när någon frågar. Finns för många felvariabler man kan skriva in. Jag hoppas jag kan döpa platsen till samma namn som bloggen har, alltså reservplats, men man vet ju aldrig.
Idag har jag som vanligt jobbat och druckit kaffe. Undrar just hur många koppar man kan dricka på en dag. Jag vet inte vad mitt rekord är men troligtvis över 10 stycken på 8 timmar. Inte konstigt att man ibland har nervdarr på händerna i slutet av dagen.
Denna dag avrundade jag även med ytterligare två koppar hemma hos en kompis, där vi fulla på koffein började diskutera eventuellt framtida skydssrum ifall kometen, mijlöförstöringen eller kriget kommer på allvar. - Hur djupt måste man gräva ner bunkern? Hur löser man vattenförsörjningen och elförsörjningen, luftrengöring, kommunikation med omvärlden samt matförsörjningen? Många frågor som kräver ett svar när man samtalar kring krisberedskap/katastrofberedskap. Vi kom fram till ett antal saker som måste byggas. Man behöver t ex borra en brunn. Köpa in mat - konserver typ, en per dag och person, det blir på ett år 365 burkar gånger antalet personer. Sedan behöver man nog vitamin och mineral tillskott. Sedan behöver man bygga lufttrummor med luftfilter som kan stänga ute även giftiga gaser samt ordna med nån form av electricitet om man inte väljer att köpa in ca: 2000 batterier. Vi kom även fram till att man behöver gasol för att värma upp maten och någon form av radioantenn + lite hightech utrustning ovan jord så man kan se direkt bilder av hur det ser ut. Kort sagt kan man säga att vi inte hann disskutera klart utan enbart hann skrapa lite på ytan. Det som återstår är att planera och sturkturera upp våra mentala bilder så att vi i framtiden kan bygga det ultimata skyddsfortet mot ett eventuellt anfall från yttre rymden... ;-)

Inga kommentarer: