tisdag 23 september 2008

Snart dags att lönearbeta

Jag tycker att sömn är en underskattad form av självterapi vid tillfällen av hög arbetsbelastning. Okej att även jag emellanåt känner mig skamsen över att jag väljer sömnen framför gå ut på promenad, träna, fika, läsa ytterligare en bok, se en film. Men när jag väl kommit över den spärren så är sömn den bästa återhämtningskuren man kan ta vid perioder då man arbetar alldeles för mycket. Sömnen hälper hjärnan att sortera och bearbeta intrycken, den hjälper immunförsvaret att motarbeta eventuella attacker från illasinnade virus och bakterier och den stärker välbefinnandet om man bara lär sig ge efter och inte lyssna på herr och fru sovabortditliv. I vissa perioder av livet välkomnar jag alltså sömnen som en nära vän och när lugnare perioder kommer då kan jag ta itu med allt det andra oxå för då är jag fortfarande frisk och kry..

Inga kommentarer: