söndag 28 september 2008

På resa genom dagen efter


Kan man må bra av att må dåligt? Vaknade på en soffa idag. Virad kring lakan med Bamsemotiv lyfte jag försiktigt på ögonlocken klockan 12:00 hemma hos födelsdagsbarnet och hans familj. Med lätt huvudvärk och molande ångest gick jag ner till köket för att möta blickarna från familjen. - God morgon, sovit gott? Japp svarade jag lite hest. Tog en smörgås, ett glas juice och en kopp kaffe och slog mig ner vid det övergivna frukostbordet. - Vi talade om dig förut, vi har ju liksom glömt av hur det var när man inte hade barn och kunde sova så länge som du gjort? Hade man inte tillräcklig ågren innan fick man det nu! Ja, det förstår jag, det är skönt at kunna sova ut, var mitt svar och jag svepte jucien som om jag inte druckit på 24 timmar.
När jag samlat ihop mig följde jag med födesledagsbarnet och familjen samt några vänner ut på en promenad i Lerum trakten. Piggnade till en hel del och väl hemma i huset flydde jag in på toaletten för att tömma ut gårdagens glada festhumör. Efteråt spelade jag lite Buzz på PS2 med barnen och tuggade i mig rester från gårdagens kalas. Ångesten ville dock inte riktigt släppa. Jag tänker på övernattningen till och med nu när jag kommit hem till den övergivna lägenheten. Hade ju chansen att åka med Tompa och Tess i natt men valde bland vinsorterna i hyllan att stanna kvar och sjunga till Led Zeppelin en stund till in på natten, tills endast sömn fanns kvar som möjlighet. Men nu här i sängen har faktiskt den lilla depressionen blivit en vän, det är ändå skönt att ibland, stryka den förutsägbara verkligheten och bara flyta med i strömmen och se var man hamnar. Kommer ju alltid minnas denna dag då höstlöven färgade mitt sinne.

Inga kommentarer: